مدرسه ماندگار فردوسی تبریز؛ نخستین دبیرستان ایرانی

دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز، نخستین دبیرستانی است که به دست ایرانیان در سال ۱۲۹۵ شمسی ساخته شد و به مناسبت این‌که تاسیس آن مصادف با میلاد پیامبر اکرم(ص) بود،در ابتدا به نام «مدرسه محمدیه» نامیده شد و بعدها در هزاره فردوسی به نام «مدرسه فردوسی» تغییر نام یافت.

دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز یکی از نخستین دبیرستان‌های ایران به شمار می‌رود که یک سده‌ی پیش به دست فرهنگیان، مدیران و آموزگارانِ سخت‌کوش و نام‌آوری همچون لقمان ادهم، میرزا تقی‌خان رفعت، اسماعیل امیرخیزی، میرزا باقر نطاق و ابوالقاسم فیوضات بنیان گذاشته شد، که هر یک از آنها ستاره‌ای درخشان در آسمانِ دانش، ادب و فرهنگ کشورمان در دوره‌ی نوین به شمار می‌رفتند.
دبیرستان فردوسی تبریز در مدت یک سده حيات علمي و فرهنگي خود، بزرگان بسیاری را در پهنه‌های گوناگونِ علمی، ادبی، فرهنگی و سیاسی در دامن خود پرورانده است و پرورش‌یافتگان مکتب دبیرستان فردوسی در طول این دهه‌ها نه‌تنها در درون کشور، بلکه در گوشه‌گوشه‌ی جهان مصدر خدمات بی‌شمار بوده‌اند.
دبیرستان فردوسی تبریز در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بیش از ۱۰۰ شهید به پیشگاه مام میهن پیشکش کرد.

در راستای تصمیمات اخذ شده و طبق قراردادی که بین اداره کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش بسته شده؛ عملیات مرمت و بازسازی ساختمان قدیمی مدرسه در حال انجام است تا به موزه چاپ و تعلیم و تربیت تبدیل شود. 

گزارش ويدئويي اين مدرسه را از طريق لينك زير مشاهده نماييد.

/https://www.isna.ir/news/1402052515668

isna.ir/xdPqBF